Horeca staat te trappelen voor nachtelijke wedstrijd Nederlands Elftal: 'Eén grote drinkpauze hier'
NIEUWVEEN/REGIO - In een behoorlijk aantal gemeenten mag de horeca donderdag- op vrijdagnacht langer openblijven om de nachtelijke wedstrijd van het Nederlands Elftal daar te kijken. Horecaondernemers en -personeel draaien er hun hand niet voor om. ‘Van de gezelligheid krijgen we energie genoeg.'
Joey Akerboom van café Inn 't Lelyveld in Nieuwveen weet er wel raad mee. ‘Vanaf 21.00 uur organiseren we spelletjes, zoals klaverjassen en hartenjagen, en we hebben een dartbaan staan', somt hij op.
‘Het voetbal moet gekeken worden en dat kun je nergens beter dan in de kroeg.’ Hij vindt het wel jammer dat de wedstrijd in de nacht is. ‘Anders kon je buiten nog een scherm neerzetten.’
'Niks missen tijdens urineren'
Als er voetbal is, is dat altijd te zien in het bruine café van Akerboom. Op twee grote schermen, twee gewone tv’s en nog eentje in het toilet. 'Zodat je tijdens het urineren ook niks hoeft te missen. Dan hoef je ook niet te wachten op de drinkpauze. Hier is het sowieso één grote drinkpauze.’
Ronald Dufais van Flora Boskoop vindt het ook niet zo spannend om in de nacht open te zijn. ‘Wakker blijven we sowieso voor de wedstrijd. Normaal vertonen we de wedstrijden in een hele grote zaal, met ruimte voor 600 tot 700 man.’ Dat wordt voor de nachtelijke wedstrijd wel wat teruggeschroefd.
Bij wedstrijden op normale tijdstippen komen ook veel families met kinderen kijken op het scherm van acht bij vier meter. ‘Ik denk niet dat die families nu komen’, schat Ronald in. Hij rekent op hooguit 250 man. ‘Die kunnen de wedstrijd zien op een groot scherm van vier bij drie meter en nog drie tv’s.’
Om middernacht rukt een verse ploeg personeel aan om de voetballiefhebbers van drinken te voorzien. ‘Ik verwacht ook voordat de wedstrijd begint al wat extra aanloop.’
'Staan niet vroeg op'
Voor het personeel is het niet zo erg om wat later door te werken. ‘De meesten hebben nu al vakantie, dus die hoeven de volgende dag niet vroeg op.’
Ronald hoeft zelf ook weinig moeite te doen om wakker te blijven. 'Horecamensen zoals ik slapen altijd wat minder en we hoeven in de regel niet vroeg op te staan.’
Hij gaat ervan uit dat zijn zaak voor de volgende wedstrijd om 3.00 uur ’s nachts afgeladen zit. ‘We worden natuurlijk eerste in de poule en dan zijn we ook gewoon open.' Dat geldt ook voor eventuele wedstrijden erna. ‘Want we worden natuurlijk wereldkampioen.’
'Liever tweede'
Joey Akerboom van Café Inn ’t Lely Veldt in Nieuwveen hoopt juist dat Nederland tweede worden. ‘Alleen omdat de volgende wedstrijd dan op een normale tijd is hoor. Maar anders zijn we gewoon om 3.00 uur van de partij.’
Lees ook: Nieuwkoop houdt vast aan bestaande horecaregels tijdens WK