Zorgen om cijfers ongelukken met fatbikes: ‘Helft fatbikers is onder de 15 jaar’
REGIO - Meer dan honderd ongevallen met fatbikes en e-bikes in slechts één week zorgde voor drukte op de spoedeisende hulp (SEH) in Zuid-Holland. Dit blijkt uit cijfers van de meetweek, waarin alle SEH's het aantal fietsongevallen hebben geregistreerd. Neurochirurg van het HMC Hugo den Boogert noemt de uitkomst 'erg zorgwekkend, maar helaas niet geheel onverwacht.'
De ongelukken werden gemeten in de eerste week van oktober. Er belandden die week 1291 mensen op de spoedeisende hulp in heel Nederland. 96 van hen zaten op een fatbike als bestuurder of passagier. Bij de e-bikes waren dit er 480 en andere fietsen 715. Twee derde van de fatbike-ongelukken gebeurden in Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht.
Hugo den Boogert werkt onder andere als neurochirurg bij het HMC in Den Haag en noemt de cijfers 'zorgwekkend', al is het voor hem ook geen verrassing. 'Vooral als je kijkt naar de ongevallen met de fatbikes (7 procent) en e-bikes (40 procent). Het meest zorgwekkende is dat de helft van de fatbikers kinderen zijn van onder de 15.'
Vooral onder de fatbikers dus jonge slachtoffers; de helft van alle fatbike ongevallen betrof kinderen tussen de 12 en 15 jaar. Bij elkaar opgeteld zijn er zelfs meer fietsongevallen geweest met kinderen tussen de 12 en 15 jaar met een fatbike of e-bike dan in dezelfde leeftijdscategorie met de normale fiets.
Kwetsbare groep
Dit is volgens den Boogert wellicht deels te verklaren doordat er bij deze categorie nu meer gebruik wordt gemaakt van een fiets met trapondersteuning en daardoor relatief meer ongevallen. Maar deels komt dit ook doordat deze kwetsbare groep die snelheid niet goed beheerst en niet snel genoeg kan anticiperen. 'Snel fietsen is leuk om te doen, maar dat resulteert wel in roekeloos rijgedrag.'
En dat is terug te zien op de spoedeisende hulp en de getallen van deze meetweek. 'Het gros van de patiënten op de SEH heeft gelukkig beperkt letsel. . Maar desondanks had meer dan vijftig procent een breuk opgelopen en moest één vijfde van de fatbikers worden opgenomen. Daarnaast had bij de e-bikers 22 procent hersenletsel en bij de fatbikers was dit 17 procent, dit is echt ernstige schade met grote gevolgen.'
'Mensen durven niet meer te fietsen'
De vele ongelukken die gebeuren met fatbikes is ook iets dat in Zoetermeer speelt. 'Het is zo makkelijk om die fatbikes op te voeren en dat in combinatie met de zeer jonge leeftijd én dan nog eens die smalle fietspaden erbij', verzucht Theo Hebing van de Fietsersbond in Zoetermeer. 'Ik krijg soms zelfs reacties binnen van mensen die niet meer durven te fietsen.'
Voor neurochirurg den Boogert is het dan ook noodzakelijk dat zowel de landelijke politiek als op regionaal en lokaal niveau hier meer aandacht aan besteden. 'De landelijke politiek moet kijken naar de wetgeving en inzetten op meer voorlichting dat fietsen gezond is, maar dat je goed moet letten op je snelheid en andere weggebruikers. Daarnaast is het belangrijk te kijken naar verbetering van de fietsinfrastructuur, meer autoluwe plekken inrichten of de maximumsnelheid op bepaalde plekken verlagen. En ook lokaal is er veel winst te behalen in initiatieven om fietsveiligheid te vergroten; samenwerking tussen de verschillende partijen is hierin essentieel, zoals wij nu doen met het HMC, de Haagse Hogeschool en de gemeente Den Haag'
Smalle fietspaden
Dat is ook iets waar de Fietsersbond zich mee bezighoudt, vertelt Hebing van de Zoetermeerse afdeling. 'In Zoetermeer kijken we nu bijvoorbeeld naar bredere fietspaden. Meer dan 70 procent van de fietspaden in de stad zijn te smal', legt hij uit. 'Je moet je voorstellen dat niet alleen Zoetermeerders gebruik maken van deze fietspaden, maar ook uit omliggende dorpen zoals Benthuizen. Dat zorgt voor conflicten.'
Volgens Hebing heeft Zoetermeer te maken met drie verschillende soorten fietsers in verschillende leeftijdscategorieën. 'We hebben basisscholen, middelbare scholen en ook een vestiging van de Haagse Hogeschool. We kijken dan vooral naar een andere inrichting van de schoolomgeving.'
Dragen van helm
Een ander essentieel deel is het promoten van het dragen van een helm volgens Den Boogert. 'Dit kan op hele simpele manieren. Bijvoorbeeld bij campagnes waar afbeeldingen van fietsers in voorkomen:: geef de fietsers op de borden een helm. Laat weten dat het normaler wordt om een helm te dragen. Een helm voorkomt geen ongeval, maar wel ernstig letsel.'
Lees ook: Artsen in de regio ‘turven’ een week lang ongelukken met fatbikes