Trajectcontrole pauzeert dagelijks 20 minuten, dit is waarom
Omroep WestFoto: Onder meer hier op de A4 rij je de trajectcontrole in en uit
REGIO - Stel: je rijdt op een willekeurige avond om 18.58 uur op de snelweg een trajectcontrole in, met de maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Twee minuten later gaat de snelheid omhoog naar 130, terwijl jij nog in het controlegebied rijdt. Wat moet je doen (of juist niet)?
Om te beginnen (hoe verrassend) moet je je gewoon aan de maximumsnelheid houden, benadrukt het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM).
'Dat betekent dat je vóór 19.00 uur niet sneller dan 100 kilometer per uur mag rijden. Vanaf 19.00 uur mag je als bestuurder 130 kilometer per uur (of op sommige plekken 120, als dat de limiet is) rijden.'
Het CVOM (Centrale Verwerking Openbaar Ministerie) is een onderdeel van het Openbaar Ministerie dat zich richt op de landelijke afhandeling van verkeersovertredingen en andere veelvoorkomende strafbare feiten.
Volgens een woordvoerder van het CVOM is trajectcontrole technisch zó uitgerust dat er geen 'onjuiste boetes' worden opgelegd tijdens de wisseling van de maximumsnelheid.
'Feitelijk wordt er vijf minuten vóór en vijf minuten ná de wisseling niet geautomatiseerd gehandhaafd door de trajectcontrolesystemen.'
Tussen 18.55 en 19.05 uur
Dat betekent dus in de praktijk dat je tussen 18.55 uur en 19.05 uur geen boete via dat systeem kunt krijgen als je in een trajectcontrole rijdt. Maar reken je niet meteen rijk, want de politie is er in die tien minuten wel gewoon.
'Het kan dus gebeuren dat zij om 18.58 uur nog wel een bon uitschrijven, omdat iemand al 130 kilometer per uur rijdt.'
De boodschap van het CVOM is dan ook kraakhelder: 'Bestuurders moeten zich te allen tijde houden aan de geldende snelheidslimiet vanaf het moment dat deze geldt.'
Maar is het dan niet mogelijk om de systemen zo in te stellen dat er tijdens de rit verschillende snelheidslimieten worden gemeten?
Volgens het CVOM is dat waarschijnlijk vrij makkelijk te realiseren. 'Maar we vragen dat op dit moment niet van onze systemen en onze systemen zijn ook niet gekeurd op een dergelijke wisseling.'
Stipt 19.00 uur (of 6.00 uur)
Samenvattend: als je dus vlak voor 19.00 uur op een weg met trajectcontrole rijdt, dan mag je stipt om 19.00 uur het gaspedaal verder intrappen naar 130 kilometer per uur. Maar doe je dat stiekem toch al een paar minuten eerder, dan zal het systeem je daar in ieder geval niet op pakken.
Laten we overigens ook de snelheidswisseling 's ochtends vroeg niet vergeten. Van 19.00 uur tot 6.00 uur mag je namelijk 130 kilometer per uur rijden. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat het andersom net zo werkt.
'Juridisch gezien ben je inderdaad verplicht om je vanaf 6.00 aan de nieuwe snelheidslimiet te houden', legt de CVOM-woordvoerder uit. 'Er wordt niet geautomatiseerd gehandhaafd in dat tijdvak. Je hoeft voor 6.00 nog geen 100 kilometer per uur te rijden, maar je mag na 6.00 geen 130 kilometer per uur meer blijven rijden.'
Maximumsnelheid op snelwegen
In Nederland is de maximumsnelheid op snelwegen tussen 6.00 uur en 19.00 uur 100 kilometer per uur. Dat heeft te maken met de uitstoot van stikstof.
Doordat het 's nachts rustiger is op de weg, is het op meerdere snelwegen toegestaan om tussen 19.00 uur en 6.00 uur harder te rijden: 130 kilometer per uur.
Hoe werkt het eigenlijk? Bij een trajectcontrole hangen er op meerdere meetpunten boven of langs de weg camera's. Elk voertuig dat langsrijdt wordt geregistreerd. Tussen twee meetpunten wordt de tijd gemeten en daaruit valt op te maken hoe hard er is gereden. Reed de bestuurder te snel? Dan krijgt de eigenaar van het voertuig (kentekenhouder) een boete thuis.
Sommige trajectcontroles bestaan uit meerdere secties. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met op- en afritten. Daardoor zijn er meerdere meetpunten binnen één trajectcontrolesysteem.
Sectie met hoogste snelheid
Kun je daar dan ook meerdere boetes krijgen? Nee, zegt de Rijksoverheid. 'Als een voertuig in meerdere secties te hard rijdt, krijgt de eigenaar toch maar één boete. Die boete wordt berekend over de sectie waar de auto het hardst heeft gereden.'
Omroep WestFoto: Het trajectcontrolesysteem meet de tijd van voertuigen tussen twee meetpunten
Ondanks dat veel mensen precies weten waar trajectcontroles zijn, registreren de drie systemen in onze regio toch de nodige snelheidsovertredingen. Dat is op te maken uit cijfer die het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) ieder jaar deelt.
Op de A12 (Utrechtsebaan) werden in de richting van Den Haag meer dan 34.000 overtredingen geregistreerd. Een jaar eerder waren dat er ruim 47.000. In de richting van Utrecht is de trajectcontrole op de Utrechtsebaan vorig jaar uitgezet.
De N11 tussen Alphen aan den Rijn en Leiden heeft sinds eind 2020 ook trajectcontrole. In beide richtingen zijn daar in 2024 bijna 45.000 snelheidsovertredingen geconstateerd. Een jaar eerder lag dat aantal vrijwel gelijk.
Tussen Den Haag en Zoetermeer komt later dit jaar trajectcontrole. Dat is het vierde traject in onze regio. De camera's zijn al geplaatst en worden nu getest. Wanneer het systeem in gebruik wordt genomen, is nog niet bekend.
En voor wie bang is dat je privacy op die wegen in het geding is: 'De camera's van de trajectcontrole mogen alleen worden gebruikt om snelheidsovertredingen vast te leggen', bezweert de Rijksoverheid.
Hieronder vind je nog een paar vragen met antwoorden van het Openbaar Ministerie:
Wat is eigenlijk het nut van trajectcontrole? 'Een trajectcontrole is beter voor de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het milieu. Een trajectcontrole is niet bedoeld als vervanging van flitspalen. Het is een aanvulling op bestaande controles.'
Kan ik zien of het systeem aanstaat? 'Nee, het is aan de buitenkant niet te zien of een systeem aanstaat. Normaal gesproken staat de apparatuur altijd aan. De pakkans is dus 100 procent.'
Werkt trajectcontrole ook op de vluchtstrook of als ik van rijstrook wissel? 'Ja, trajectcontrole werkt op alle rijstroken en herkent ook voertuigen als ze van rijstrook zijn gewisseld.'
Wordt de gemeten snelheid nog gecorrigeerd? 'Net als bij alle andere snelheidscontroles, wordt op de gemeten snelheid een correctie toegepast. Deze correctie is 3 kilometer per uur bij maximumsnelheden tot 100 kilometer per uur. Daarboven is het een correctie van 3 procent van de gemeten snelheid.'
Is er dan ook een ondergrens? 'Bij limieten tot en met 120 kilometer per uur geldt een ondergrens. Hier wordt vanaf 4 kilometer per uur te hard, na de meetcorrectie, beboet. Dat betekent dat bij een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur wordt beboet vanaf een gemeten snelheid van 87 kilometer per uur (3 kilometer per uur correctie, 4 kilometer per uur marge).'
Herkent het systeem elk voertuigtype? 'Elk voertuig wordt door de trajectcontrole ingedeeld in een voertuigcategorie. In een heel klein aantal zaken komt het voor dat deze indeling van het voertuig of de nummerbordherkenning fout is. Dan bestaat de kans dat het systeem een verkeerde maximumsnelheid aan het voertuig koppelt. Of de beschikking naar een andere kentekenhouder stuurt. Als gevolg hiervan kunnen onterechte beschikkingen worden opgemaakt.'
Hoe zit het met overtreders uit een ander land? 'Nederland heeft een samenwerkingsverband met elf andere lidstaten van de Europese Unie én met Zwitserland. Verkeersovertreders uit de aangesloten landen krijgen de boete ook als ze in elkaars landen te hard rijden. Onder de aangesloten landen zijn onder meer Duitsland, Frankrijk, België en Polen.'