Sluisdeuren worden gesloten om zoet water naar onze regio te sturen: ‘700 emmers per seconde’
REGIO - Door de aanhoudende droogte dreigt het water in onze regio te verzilten. Daarom is vorige week een gemaal in Utrecht in werking gezet, dat wordt gebruikt om zoet water deze kant op te brengen. 'Zilt water kan onherstelbare schade aanrichten in de landbouw, aan dijken en de natuur.'
Gemaal de Aanvoerder staat aan de rand van Utrecht, op de plek waar het Amsterdam-Rijnkanaal en de Leidse Rijn elkaar kruisen. Het is onderdeel van de Klimaatbestendige Wateraanvoer (KWA) en speciaal gebouwd om het westen van zoet water te voorzien.
'We sluiten eerst de sluisdeuren in de Leidse Rijn, zodat er geen water meer naar het oosten kan stromen', legt Bert de Groot van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden uit. Daarna wordt het gemaal in werking gezet.
'Het is een vijzelgemaal, dat met enorme vijzels het water uit het Amsterdam-Rijnkanaal de Leidse Rijn in pompt', zegt De Groot.
Niet alleen is de afgelopen maanden weinig regen gevallen, de Rijn voert ook minder zoet water aan.
'Op dit moment stroomt bij Lobith - dat is zeg maar de hoofdkraan van Nederland - nog 1100 kubieke meter water per seconde Nederland in. Door dit gemaal open te zetten, brengen we meer water richting het westen.'
En dat is hard nodig, benadrukt zijn collega Aad Straathoff van Hoogheemraadschap van Rijnland.
'In onze regio dreigt het water te verzilten. Door de droogte komt minder zoet water via de rivieren en rukt het zoute water uit de zee op. Dat is funest voor de natuur en de landbouw. Ook voor onze dijken is het belangrijk dat het water tot een bepaalde hoogte blijft staan, zodat die niet beschadigd raken.'
700 emmers per seconde
'Dit gemaal pompt nu zeven kuub water per seconde richting het westen', zegt Bert de Groot. 'Dat zijn zo'n zevenhonderd emmers per seconde.'
Hij gaat verder: 'Door de klimaatverandering krijgen we steeds vaker met extremere weersomstandigheden te maken. We breken dit jaar alle droogterecords en dus moeten we alles uit de kast halen om de schade te beperken. Tot nu toe lijkt dat te lukken.'
Hinder voor de scheepvaart
Het aanzetten van het gemaal levert wel hinder op voor de scheepvaart. De aanvoer van extra zoet water zorgt voor stroming en hogere waterstanden en dus voor lagere doorvaarthoogten bij bruggen.