'Ik heb er één woord voor: ondermaats', hard oordeel over nieuwe busmaatschappij
GEMEENTE NIEUWKOOP - 'Teleurgesteld', 'onacceptabel' en 'enorm betreurenswaardig'. De Statenleden in de provincie zijn alles behalve te spreken over de manier waarop Qbuzz begon met de overname van het busvervoer in de regio. Tijdens het debat over de overname ging het vooral om de vraag: hoe ging het nu mis en hoe gaat het in de toekomst beter?
'Ik heb hier eigenlijk één woord voor: dit is ondermaats', opende GroenLinks/PvdA-statenlid Lars Klappe. 'Dit is dodelijk voor de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer. Wie kan je het kwalijk nemen dat hij de auto pakt, als het de vraag is of er überhaupt een bus komt?'
Ook de aanvrager van het debat, ChristenUnie-Statenlid Steven Datema, wil weten hoe de problemen 'op korte termijn' worden opgelost. 'We willen weten hoe dit heeft kunnen gebeuren', zegt Datema. Er werd ook een motie van afkeuring aangenomen naar Qbuzz toe.
Snel verbetering
Niet alleen de Statenleden kwamen om hun onvrede te uiten. Ook de FNV en het provinciale reizigersoverleg (ROCOV) vinden dat QBuzz snel met verbeteringen moet komen. 'Dit alles heeft voor grote frustratie gezorgd bij reizigers die gewoon afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.'
Duidelijk is dat iedereen in de Zuid-Hollandse Statenvergadering het eigenlijk wel eens is. Qbuzz moet snel verbetering laten zien en er moet dus onderzoek komen naar waar het precies mis is gegaan.
Vergunningen te laat, te weinig personeel
Qbuzz-directeur Annemarie Zuidberg sprak zelf ook nog in tijdens de vergadering en ging door het stof. Ze kwam met excuses aan de Statenleden, maar wijt de problemen aan bijvoorbeeld onvoldoende oplaadlocaties voor de nieuwe elektrische bussen, vergunningen voor vestigingen die te laat rond zijn en het gebrek aan chauffeurs.
Toch zijn de excuses vanuit Qbuzz nog niet voldoende voor de Statenleden, die tijdens de vergadering vooral op zoek zijn naar een manier waarop dit soort overgangen kunnen worden voorkomen.
'Eerder regel dan uitzondering'
Zo pleitte de CDA-fractie voor een extern onderzoek. Want, het gaat wel vaker mis als de ene busvervoerder het stokje overneemt van een ander. 'De problemen bij de start van concessies zijn in Nederland eerder een regel dan een uitzondering', vertelt CDA-fractievoorzitter Michel Rogier.
'De huidige wetgeving dateert van 2000, uit de tijd dat we nog een strippenkaart hadden en is dus toe aan verandering', zegt het CDA. Kortom, het is tijd voor een extern onderzoek: samen met andere provincies, vervoersregio's en reizigers moet worden onderzocht hoe dit soort problemen voorkomen kunnen worden.