Drukte op weg neemt toe, meer dan 100.000 files in Zuid-Holland

Foto: John van der Tol

REGIO - Woon of werk je in de provincie Zuid-Holland? Dan begint je werkdag waarschijnlijk niet op kantoor, maar stapvoets op de snelweg. En na een dag zwoegen, wacht je mogelijk weer hetzelfde lot. Cijfers van Rijkswaterstaat laten zien dat files dit jaar niet alleen vaker voorkwamen, maar ook langer duurden.

Verspreid over heel Zuid-Holland stonden in 2024 tot dusver 107.891 verkeersopstoppingen. Dat is ten opzichte van vorig jaar een toename van 14 procent (94.604).

In 2022 was het aantal files (69.084) nog een stuk lager. Dat kwam omdat in de eerste drie maanden van 2022 corona nog volop rondwaarde en er beperkende maatregelen golden.

Gemiddeld 2,7 kilometer per file

Er stond in 2024 een duizelingwekkend aantal van ruim 290 miljoen kilometer file in Zuid-Holland. Dat komt neer op een gemiddelde lengte van 2,7 kilometer per file. Dat is iets minder dan in de twee voorgaande jaren: gemiddeld 2,77 kilometer in 2023 en 2,74 kilometer in 2022.

Die vertraging kost je gemiddeld een kwartier extra reistijd. Een jaar eerder was dit een minuutje minder. Tijdens de ochtendspits stonden er 34.433 files. In de avondspits waren dat er 42.926. Daarnaast stonden er ook nog eens 30.532 files buiten de spits om.

Volgens de definitie van Rijkswaterstaat vallen files op werkdagen tussen 6.00 uur en 10.00 uur onder de noemer ochtendspits en tussen 16.00 uur en 20.00 uur is dit avondspits. Overige files - buiten deze tijden en in het weekend - vallen dus buiten de spits.

Rijkswaterstaat verdeelt de oorzaken van files in categorieën. Verreweg het vaakst was 'drukte' de oorzaak van vertragingen, goed voor dik 100.000 files. Ongevallen veroorzaakten ruim 2000 files, terwijl stilstaande voertuigen er 800 keer voor zorgden dat er niet door kon worden gereden. Daarnaast werd ook in 2024 weer volop gewerkt op de verschillende snelwegen in Zuid-Holland. Door werkzaamheden ontstonden er 3309 files.

Dit overzicht gaat alleen over files op snelwegen. Ook op N-wegen stond verkeer natuurlijk vast, maar aangezien dit minder dan 5 procent deel uitmaakt van het geheel aantal files, zijn deze buiten beschouwing gelaten.

Filezwaarte neemt ook toe

Niet alleen het aantal vertragingen is toegenomen. Ook de filezwaarte - een combinatie van lengte en duur - steeg met 13 procent ten opzichte van een jaar eerder. De totale filelengte groeide met 11 procent en de fileduur nam zelfs met 22 procent toe ten opzichte van 2023.

Een algemene verklaring voor toegenomen fileleed is het aantal mensen dat in ons land woont. 'De bevolking blijft groeien, net als het aantal auto's', zegt een woordvoerder van de ANWB.

Meer auto's zorgen voor problemen

Volgens de actueelste cijfers van het CBS rijden er 9,1 miljoen personenauto's op de Nederlandse wegen vanaf 1 januari 2024. 'Zeker sinds corona zijn er meer dan een half miljoen auto's bijgekomen en neemt de drukte op de weg toe', vervolgt de ANWB-woordvoerder.

Er geldt nog altijd een 'dempend effect' op de weg, ten opzichte van de periode vóór corona. Dat komt doordat meer mensen thuiswerken. 'Anders zou de situatie nog erger zijn.'

Kortom, de verkeersdrukte in Zuid-Holland is in 2024 fors toegenomen. Meer auto's, meer mensen en meer vertragingen. En het lijkt erop dat de files voorlopig nog niet zullen verdwijnen.

De cijfers zijn gebaseerd op filedata van het NDW (Nationaal Dataportaal Wegverkeer). Wachtrijen langer dan 2 kilometer worden als file bestempeld, óf als de reistijd een bepaalde drempelwaarde overschrijdt. Files worden vervolgens in de meldkamer van Rijkswaterstaat bijgehouden. Het kan dat verkeersopstoppingen in deze meetmethoden dubbel worden geregistreerd, door 'bewegingen' in files. Het is niet precies te bepalen hoe vaak dit gebeurt.

Lees ook: Voetbalweekend: Zevenhoven te sterk voor Altior, TAVV strijdend ten onder in de beker